Výživové hodnoty konopných semínek

Průměrné výživové hodnoty konopných semínek jsoumimořádně příznivé. Ukrývají vyvážené zdroje snadno stravitelných bílkovin, tuků a esenciálních aminokyselin, které se nevyrovná žádné jiné rostlině.

Neloupaná konopná semena obsahují:

  • 33 % bílkovin
  • 35 % esenciálních mastných kyselin (omega 9, omega 6 a omega 3 mastné kyseliny a kyselina gama-linolenová)
  • všech devět esenciálních aminokyselin
  • šestkrát více omega 3 mastných kyselin, než bychom našli v totožném množství tuňáka
  • stopové prvky
  • vlákninu
  • zdravé tuky – v jedné dávce konopných semínek se nachází 21 % doporučené dennídávky zdravých tuků
  • žádný cholesterol ani sodík
  • 1 % doporučené dennídávky sacharidů
  • 22 % doporučené dennídávky bílkovin
  • : železo (16 % doporučené denní dávky v jedné dávce konopných semínek), fosfor (48 %), zinek (23 %), vitamín E (21 %), hořčík (48 %)

Doporučená denní dávka konopných semínek je 42 gramů, tedy asi čtyři vrchovaté lžíce.

Podrobněji se zaměříme na obsažené bílkoviny

Bílkoviny neboli proteiny rozdělujeme nabílkoviny rostlinného původu a bílkoviny živočišného původu. Obě skupiny hrají v lidském organismu podstatnou funkci – jde o stavební kámen pro vlasy, nehty, kosti či svalovou hmotu, zodpovídají za transport a uskladňování různých látek v těle, řídí různé chemické a fyziologické reakce a v neposlední řadě podporují imunitu.

Rostlinné bílkoviny obsahují jen málo tuků a naopak hodně vlákniny. Přispívají k detoxikaci organismu a obsahuje všech devět esenciálních aminokyselin (které naše tělo musí přijímat v potravě, protože si je nedokáže samo vyrobit). Mezi nejbohatšízdroje rostlinných bílkovin patří luštěniny, brokolice, tofu, sójové maso nebo právě konopná semínka.

Esenciální aminokyseliny

Celkem rozeznáváme devět esenciálních aminokyselin

  • Histidin, jedna z nejběžnějších esenciálních aminokyselin – našli bychom jej veveškerých tkáních a tělních tekutinách. Podílí se na tvorbě hemoglobinu, zajišťuje činnost imunitního systému amá schopnost vázat kovy, např. železo nebo zinek. Chrání organismus proti poškození radioaktivním zářením a funguje jako ochrana nervových buněk. Napomáhá detoxikaci, podporuje zdravý růst organismu a v současné medicíně se používá k léčbě Alzheimerovy či Parkinsonovy choroby.
  • Leucinbudou znát hlavně sportovci a kulturisti, je totiž nezbytný pro syntézu nových svalových vláken a ochranu těch stávajících před rozkladem. Vytvářejí totiž dvě tzv. svalové aminokyseliny – alanin a glutamin. Kromě konopného semínka jsou jejich zdrojem ještě třeba sójové boby, syrovátka, kasein, ryby nebo vaječné bílky. Hrají důležitou roli při hojení zlomenin kostí a pokožky.
  • Izoleucin se podílí na tvorbě hemoglobinu a najdeme ho v ořeších, vejcích, sójových výrobcích, masu či rybách. Stejně jako leucin v játrech nepodléhá metabolickému zpracování a odbourává se až v mozku a svalech. Reguluje zásoby energie a sportovci ocení jeho schopnost zvyšovat vytrvalost. Rovněž reguluje hladinu cukru v krvi.
  • Lysin je nesmírně důležitý základní stavební kámen všech bílkovin. Najdeme ho v parmazánu, rybách, masu, sójových produktech, luštěninách, arašídech nebo třeba pšeničných otrubách. Je důležitý pro budování svalové hmoty, usnadňuje vstřebávání vápníku a zvyšuje tak pevnost kost a zubů. Dále zpevňuje cévní stěny, posílí se na syntéze hormonů a enzymů, a pokud trpíte na opary, pomůže vám s jejich léčbou. Celkově urychluje hojení a rekonvalescenci.
  • Metionin a cystein mají vzájemně podobné vlastnosti, takže jedna může nahradit funkci druhé.Napomáhajípři trávení, metabolismu tuků a detoxikaci volných radikálů. Zabraňuje ukládání tuku v játrech a cévách a díky obsahu keratinupomáhá při lámavosti vlasů.
  • Fenylalanin a tyrosin mají rovněž obdobné vlastnosti. Mezi jejich hlavní funkce patří tlumení bolestí, omezují nadměrnou chuť k jídlu a ovlivňují náladu. Fenylalanin pozitivně působí na paměť a tyrosin vytváří kožní barvivo melatonin, dále podporuje činnost štítné žlázy, omezuje stres a používá se při léčbě drogových závislostí nebo Parkinsonovy či Alzheimerovy choroby.
  • Treonin napomáhá regulovat složení bílkovin v organismu, mimo jiné vytváří kolagen a elastin. Podporuje funkci jater.
  • Tryptofan se hodík regulaci hyperaktivity u dětí, u dospělých potom snižuje stres. Omezuje nadměrnou chuť k jídlu, potlačuje bolesti hlavy a pozitivně ovlivňuje srdeční činnost.
  • Valin stimuluje metabolismus svalů a celkovou regeneraci tkání. Jeho přebytek však způsobuje svědění a nervové poruchy. Najdeme jej v masu, mléčných výrobcích, obilninách, sóje nebo houbách.

Podělte se o názor

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.