3 tipy, jak mlsat a přitom hubnout

Snad každého občas honí nepřekonatelná chuť na sladké. Pochoutky plné cukru mohou však výrazně narušovat dietu a snahy o zhubnutí. Nedokážete li se překonat a dezert po každém jídle si upřít, zkuste alespoň zdravé dietní mlsání.

Kdy je správná doba na sladké?

Přemíra, zejména jednoduchých, cukrů je jednou ze zásadních příčin nadváhy. Mnoho lidí však sladkému odolat nedokáže. Existují však chvíle, kdy si nějakou tu dobrotu můžete dopřát s menším dopadem než jindy.

Ideální situace nastává po tréninku, kdy tělo ztratilo množství cukru (glykogen), který svaly používají pro svou práci. V tuto chvíli je potřebuje doplnit, a tak cukry nejdou „do tuků“, ale do svalů.

Podmínkou však je, aby byl trénink opravdu intenzivní a vyčerpávající. Také by bylo chybou se domnívat, že po návratu s posilovny můžete bez obav spořádat pekáč buchet. Nejvhodnější je samozřejmě ovoce.

Vhodnější doba na sladké, pokud je nedokážete vynechat, (a sacharidy vůbec) je snídaně a dopolední čas. Odpoledne a večer byste už měli konzumovat potraviny spíše bílkovinné.

Na čem si smlsnout?

Zdravé dietní mlsání má vždy své meze, a proto nelze brát doslovně rady, že ovoce můžete kdykoli, aniž by to dietě ublížilo. Ovoce obsahuje fruktózu, což je jednoduchý sacharid. Nicméně je také velmi bohaté na vlákninu, což snižuje glykemický index.

Je také důležité si vybírat správné ovoce. Vynikající jsou například jablka či třešně, které mají velmi vysoký obsah pektinu a jsou v podstatě opravdu dietní. Podobně jsou na tom například také švestky, jahody a další ovoce našeho pásma.

Nejste li fanoušky ovoce, pak se alespoň snažte u každé sladkosti snížit glykemický index. To lze provádět tak, že je budete kombinovat s vlákninou či bílkovinami (i tukem – což je ale při dietě poněkud kontraproduktivní).

To můžete například přidáním jablečných otrub (vláknina), které nezmění chuť. Takový jogurt s přisypanými otrubami je skutečně zdravé dietní mlsání.

Co dělat, když diety ani cvičení nezabírá?

Obecné postupy (jako cvičení a snižování porci) mohou být samozřejmě užitečné v jednoduchých případech.

Faktem však zůstává, že nadváha je zdravotní problém jako každý jiný – a s jistotou se jej zbavíte pouze tehdy, pokud navštívíte specialistu, který se tímto zdravotním problémem zabývá a denně ho pomáhá lidem řešit.

Kdyby pacienti s angínou nešli k praktickému lékaři a místo toho se léčili podle rad z časopisu, také by se jich moc nevyléčilo.