3 tipy pro sestavování dietního plánu

Proč se často diety míjejí účinkem?

Na světě existuje neuvěřitelné množství diet, ale ani jedna není zaručeně účinná – kdyby byla, existovala by na světě jenom jedna a ostatní by nebyly potřeba!

Každá dieta z časopisu nebo internetu, kterou vyzkoušíte, je proto jako sázka do loterie – šance, že vyjde je zhruba 50:50. Proč?

Každý člověk je jiný a potřebuje jiný přístup. Nadváha souvisí s množstvím faktorů, a pokud jeden důležitý přehlédneme, ty ostatní nemusí fungovat. Hubnutí je složitá rovnice, kde existuje mnoho proměnných.

Důsledně rovnici dosadit se podaří mnohem spíše profesionálnímu dietologovi, který má přehled ve všech potřebných oblastech a ví, které kroky učinit a na co všechno se zaměřit.

Zkoušení diet, jako je dělená strava, atkinsonova dieta, GI dieta nebo třeba extrémní ananasová dieta, vás může po několika neúspěších připravit o motivaci – a v nejzazším případě i o zdraví.

Jak sestavit účinný dietní plán?

Správný a funkční dietní plán by měl být sestaven individuálně odborníkem, který po získání přesných znalostí o vašich stravovacích a ostatních návycích vytvoří jídelníček a povede vás k úspěchu.

K sestavení diety je potřeba znát svůj denní kalorický příjem. Je to sice složitá práce, ale znalost poměru příjmu a výdeje energie je zásadní pro úspěšné hubnutí.

Velmi důležité pro úspěšné hubnutí je také stanovení reálného a cíle. To znamená, že bychom si měli uvědomit, kolik chceme zhubnout a za jaký čas. Optimální úbytek hmotnosti je 2 – 4 kg za měsíc.

Příliš rychlé ztrácení na váze může být nevhodné ze zdravotních důvodů, navíc hrozí jojo-efekt. Příliš pomalé hubnutí zase značí, že dieta nebo celkový plán hubnutí je neúčinný.

Pokuste se přijímat dostatek bílkovin a minimum tuků a jednoduchých cukrů. Stravu bohatou na sacharidy je přitom vhodné nechat na ráno a dopoledne a jídlo s vysokým podílem bílkovin spíše na odpoledne a večer.

Dostatečně může váš dietní plán obsahovat zeleninu, ovoce a rozhodně si neublížíte také libovým netučným masem, rybami a mléčnými výrobky. Naopak vyhýbat byste se měli smaženým jídlům, uzeninám, tučnému masu, sladkostem, bílému pečivu, alkoholu apod.

Co dělat, když diety ani cvičení nezabírá?

Obecné postupy (jako cvičení a snižování porci) mohou být samozřejmě užitečné v jednoduchých případech.

Faktem však zůstává, že nadváha je zdravotní problém jako každý jiný – a s jistotou se jej zbavíte pouze tehdy, pokud navštívíte specialistu, který se tímto zdravotním problémem zabývá a denně ho pomáhá lidem řešit.

Kdyby pacienti s angínou nešli k praktickému lékaři a místo toho se léčili podle rad z časopisu, také by se jich moc nevyléčilo.