Co jíst při dietě aneb 3 kroky ke zdraví a štíhlosti

Chcete se zbavit přebytečných kilogramů, ale nevíte, jak má vypadat správná a zdravá dieta? My vám poradíme, co jíst při dietě, abyste nejen zhubli, ale také se začali cítit lépe a zdravěji.

Zapomeňte na agresivní diety a hladovky!

S těmi sice můžete zhubnout, ale vesměs jde o vodu, svalovou hmotu a jen zčásti o tuk, kila navíc rychle naberete zpět v důsledku jojo-efektu – a co hůř – drastickými dietami si můžete poškodit zdraví.

Správná dieta funguje sice pomaleji a je nutné jí dodržovat dlouhodobě, ale nehrozí jojo efekt (nedochází ke zpomalení metabolismu) a vašemu zdraví prospěje.

Začnete svou novou dietu tím, že si osvojíte některé základní stravovací návyky:

  • Jídlo alespoň 5 krát denně, v pravidelnou dobu a s rozestupy 3 – 4 hodiny
  • Žádné hladovění nebo drastické omezování energetického příjmu
  • Vydatná snídaně, dodržování pitného režimu
  • Jíst více bílkovin, méně sacharidů (žádné cukry)
  • Tuky přijímat pouze z kvalitních zdrojů obsahující nenasycené mastné kyseliny (zejména omega3 a omega6) – např. mořské ryby, panenský olivový olej, vlašské ořechy, obiloviny (celozrnné, žitné, ovesné – nikoli pšeničné)
  • Bílé pečivo a výrobky z pšeničné mouky celkově je třeba nahradit výrobky celozrnnými, žitnými
  • Omezení příloh jako brambory, rýže, těstoviny,…
  • Ke každému jídlu porce zeleniny (vláknina)
  • Vyhýbat se slazeným nápojům a sladkostem, uzeninám, masným výrobkům, příliš soleným potravinám, pochutinám jako keksy, brambůrky apod., fastfood jídlům, smaženým pokrmům

Jaké jsou nejčastější mýty spojené se zdravým stravováním

Mnoho lidí má mylné představy ohledně toho, co jíst při dietě. Tyto představy jsou často zažitými mýty. Například:

  1. Jíst na večer je špatné – omyl, je nutné stravovat se pravidelně a jíst bychom měli také cca 3 hodiny před spaním. Velmi také záleží na tom, kdy chodíte spát. Je samozřejmě absurdní, abyste jedli naposledy v 6, pokud jste zvyklí chodit spávat k ránu. Faktem však je, že na večer a noc není vhodné konzumovat sacharidová jídla.
  2. Tuky jsou škodlivé – mnoho lidí si myslí, že tuky je potřeba zcela vyřadit – to je absolutní nesmysl. Jde o jednu ze tří zásadních živin, bez nichž bychom nepřežili. Tuk je však nutné konzumovat z kvalitních zdrojů (viz výše) a ve stravě většiny lidí je této živiny přemíra (měla by tvořit cca 20 – 30 % celkového příjmu kalorií).

Co dělat, když diety ani cvičení nezabírá?

Obecné postupy (jako cvičení a snižování porci) mohou být samozřejmě užitečné v jednoduchých případech.

Faktem však zůstává, že nadváha je zdravotní problém jako každý jiný – a s jistotou se jej zbavíte pouze tehdy, pokud navštívíte specialistu, který se tímto zdravotním problémem zabývá a denně ho pomáhá lidem řešit.

Kdyby pacienti s angínou nešli k praktickému lékaři a místo toho se léčili podle rad z časopisu, také by se jich moc nevyléčilo.