Jak funguje Atkinsonova dieta a na kolik budete muset riskovat zdraví?

Atkinsonova dieta k nám přišla z Ameriky a patří dodnes k nejoblíbenějším. Podívejme se na ni tedy podrobně.

Jak vám může atkinsonova dieta pomoci zhubnout?

Tento stravovací program je založen na velmi jednoduchém principu. Sacharidy představují pro tělo naprosto zásadní zdroj energie – pokud jejich příjem omezíme, musí si tělo začít energii vytvářet ze zbývajících živin, tedy z bílkovin a tuků.

Tento proces je energeticky náročný, a tak dochází k rychlému váhovému úbytku.

Atkinsonova dieta je rozdělená na 3 fáze. V první fázi budete jíst maximálně 20 gramů sacharidů denně, což trvá 14 dní. Druhá fáze povoluje 50 gramů sacharidů denně navíc a držíte ji, dokud nedosáhnete kýžené váhy.

V poslední části se již začnete stravovat běžným způsobem, avšak bílé pečivo nahrazujete tmavým nebo celozrnným.

Atkinsonova dieta má také další pravidla. Především zakazuje pocit hladu, což je jedna z mála rozumných rad, kterých se vám od této diety dostane (jak vám vysvětlíme později). Mezi další pravidla patří, že:

  • Můžete jíst nejpozději ve 20:00
  • Nesmíte rýži, brambory, pečivo, těstoviny, alkohol, kávu a sladkosti, také například banány a další sladké ovoce a také sladká zelenina
  • Povoleny jsou naopak mléčné výrobky, maso, sýry, zelenina… tedy vše, co obsahuje vesměs tuky a bílkoviny
  • Pít můžete pouze neslazené nápoje

Zdravotní rizika a jojo-efekt

Úspěchy, co se týče hubnutí, nelze tomuto programu upřít. Na druhou stranu je atkinsonova dieta vysloveně zdraví škodlivá a ačkoli dojde k váhovému úbytku, počítejte s rychlým jojo-efektem.

A o jakých zdravotních rizicích je řeč? Ačkoli je základní teze diety v zásadě správná (při omezení sacharidů tělo skutečně začne spotřebovávat tuky a dochází k hubnutí), stav, při němž je tělo nuceno vytvářet energii pouze z tuků a bílkovin je pro tělo toxický – nazývá se ketóza.

Tělo prostě sacharidy potřebuje. Měly by dokonce mít ve stravování většinový podíl (40 – 60 %). Jednoznačně je však vhodné omezit příjem sacharidů jednoduchých (sladkosti, výrobky z bílé mouky a podobně).

Také přemíra bílkovin a tuků, kterou atkinsonova dieta vesele ordinuje, není nic, za co by vám játra a ledviny poděkovaly.

Atkinsonova dieta je spojena s velkým zdravotním rizikem, zejména proto, že omezení příjmu sacharidů při ní trvá až zhoubně dlouhou dobu. Chybět vám bude také celá řada vitamínů a minerálních látek.

Pokud tedy stojíte o to zhubnout, váhu si udržet a nezhuntovat si navíc zdraví – obraťte se raději na výživového poradce.

Co dělat, když diety ani cvičení nezabírá?

Obecné postupy (jako cvičení a snižování porci) mohou být samozřejmě užitečné v jednoduchých případech.

Faktem však zůstává, že nadváha je zdravotní problém jako každý jiný – a s jistotou se jej zbavíte pouze tehdy, pokud navštívíte specialistu, který se tímto zdravotním problémem zabývá a denně ho pomáhá lidem řešit.

Kdyby pacienti s angínou nešli k praktickému lékaři a místo toho se léčili podle rad z časopisu, také by se jich moc nevyléčilo.